grafik

Jak projekt okładki wpływa na sprzedaż książki?

Dlaczego niektóre okładki mają wyeksponowane nazwisko autora, inne zaś tytuł? Co mówi o utworze kolorystyka okładki? Czy autor ma wpływ na powstawanie okładki podczas współpracy z wydawnictwem? Poniżej odpowiadamy na te i inne pytania!

Do tworzenia okładki w przystępujemy równocześnie z rozpoczęciem redakcji tekstu książki, a więc na samym początku procesu wydawniczego.

Atrakcyjna okładka ma sprawić, by czytelnik zapragnął zapoznać się z treścią książki. Z jednej strony musi być zatem oryginalna – powinna wyróżniać się spośród setek innych tytułów obecnych na półkach w księgarni. Z drugiej strony ważne jest, by opierała się na sprawdzonych już schematach marketingowych.

I tak, okładki prozy kobiecej mają budzić w czytelniczce pozytywne odczucia: ciepła, bezpieczeństwa, życzliwości. Okładki kryminałów zaś przedstawiać konkretny motyw przewijający się w tekście (np. siekierę jako narzędzie zbrodni czy dziurkę od klucza), który zaintryguje i zachęci do zgłębienia tajemnicy ujawnianej przez autora na samym końcu utworu.

W przypadku, kiedy autor jest znaną postacią, jego imię i nazwisko zajmować będzie centralną część okładki i dominować na tle innych elementów. Gdy jednak książka jest dziełem debiutanckim, imię i nazwisko autora pod względem marketingowym nie ma praktycznie żadnego znaczenia.

Nie można bagatelizować roli kolorystyki, która odgrywa potężną rolę przy projektowaniu okładki, oddziałując na skojarzenia czytelnika. Nie liczy się wszak tylko pierwsza strona okładki, ale i czwarta. Dobry opis zawartości książki jest niezbędny, aby czytelnik mógł się przekonać, że rzecz, po którą sięgnął, faktycznie może być dla niego interesująca. Zdjęcie autora i przybliżenie jego postaci także działa na odbiorcę. Może skłonić czytelnika do sięgnięcia po inne utwory pisarza, jeśli zaintryguje go pierwszy.

W naszym wydawnictwie łączymy nie tylko nasze doświadczenie w dziedzinie marketingu oraz wysoką estetykę, którą zapewniają nam talent i doświadczenie naszych grafików. Kierujemy się również sugestiami autora. Jeżeli ma on wizję na okładkę, bierzemy ją pod uwagę i na jej podstawie grafik stwarza trzy propozycje. Ta, która najbardziej spodoba się autorowi, jest opracowywana do druku. Autor ma więc ogromny wpływ na stworzenie okładki, ale decydujący głos zabiera wydawnictwo, zakładając, że książka ma znaleźć się w sprzedaży hurtowej i trafić do księgarń.

Jak to wygląda w praktyce?

ciepla-kolorystyka

Przy współpracy z autorką książki pt. Rita z Cherrywood, Larissą Awiżeń, jak zawsze zresztą, zaczęliśmy od wnikliwej lektury przesłanego do nas tekstu. Losy kobiety, która urodziła się w nieistniejącym już kraju, a później walczyła o spełnienie swoich marzeń i szczęśliwe życie, szerząc pomoc potrzebującym, z pewnością zainteresują zwłaszcza kobiety. Projekt okładki musiał być więc przygotowany w ciepłych barwach. Delikatny róż w tle i błękit sukienki stanowią idealną harmonię, która nasuwa miłe skojarzenia. Czytaj dalej →

Porady dla autorów  Tematy: , , . 0

Zaprojektowane przez Klienter.pl


Chcesz zobaczyć swoją książkę?

Zapisz się na newsletter. Otrzymasz przygotowana specjalnie dla Ciebie wizualizację!

Interesuje Cię:

Dołącz, aby otrzymywać porady i materiały dla autorów!